به بانک پزشکی خوش آمدید!

نقش تغذیه در سلامت کودکان

نقش تغذیه در سلامت کودکان

امروزه اضافه قد ، تبدیل به یکی از فراغت و اضطراب های اصلی نوجوانان و جوانان در تماماً جهان شده است. اگر ازدیاد قد را از فرآیند های رشد انسان بدانیم، عواملی مثل ژنتیک، هورمون ها و طعام دادن مناسب، روی میزان رشد قد هر فرد از کودکی تا عاقبت سن رشد سندیت زیادی دارند. شروع فرآیند رشد قد انسان، نه از بدو تولد، بلکه از حال جنینی آغاز می شود؛ در نتیجه حیث رشد مناسب قد، باید از دوران بارداری به این موضوع، توجه ویژه ای شود. در دوران بارداری، نحوه تغذیه مادر، روی رشد قد کودک تاثیر بسیار زیادی دارد؛ به طوری که اگر مادر در عهد احوال بارداری، از غذا های نا مناسب به معشوق مشروب های الکلی و دخانیات استفاده کند، باعث اختلال در رشد و کم وزنی کودک به هنگام زادروز متولد زادن و وفات پیدایش می شود. استفاده از غذا های مناسب که از تمام گروه های غذایی تهیه شده باشند، می تواند سندیت مثبتی روی رشد قد کودک داشته باشد.رشد کودکان معقوله ای بسیار مهم استکه همواره باید بدان توجه ویژه ای را داشت. در ادامه قصد داریم تا به  موضوع نقش تغذیه در سلامت کودکان بپردازییم.

نقش تغذیه در سلامت کودکان

تاثیر خورانیدن در اضافه قد از کودکی تا بلوغ

کودکان تا سن بلوغ، با یک روند ثابت رشد می کنند. اما در روزگار بلوغ، فرآیند «جهش رشد» اتفاق می افتد که این پدیده اوج رشد هر فرد در دوران زندگی اش به حساب می آید. فقره سبب دخترا ها جهش رشد از سن ۱۰ تا ۱۱ شروع شده و در ۱۲ سالگی به اوج خود رشید و در سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی هم به خاتمه می رسد. از سوی دیگر برای پسر ها این دوره از سن ۱۲ تا ۱۳ سالگی شروع  شده و در سن ۱۵ تا ۱۶ سالگی به اوج خود بزرگ سال و در سن ۲۰ سالگی به آخر می رسد. گفتنی است که این گاه بندی های سنی، درعوض جهت هر فرد می تواند متغیر باشد. در اوقات جهش رشد، استخوان ها و عضله های بدن، رشد بسیار چشمگیری می کنند؛ در نتیجه با داشتن تغذیه مناسب، می تدارك این رشد قد را به میزان چشمگیری افزایش داد؛ به طوری که پسر ها بین ۹ تا ۱۱ و دختر ها بین ۸ تا ۱۰ سانتیمتر در این دوره، رشد قد خواهند داشت.

نقش تغذیه در سلامت کودکان

از اطعام تا تكثیر و كاهش قد

یکی از عوامل اطمینان گذار در رشد و افزودن قد، خورانیدن است. به طور کلی المان های مازاد یدكی در اطعام هستند که وجهه مستقیم روی فرآیند رشد قد انسان در سن بلوغ دارند. یک رژیم غذایی سالم و کامل باید از طولانی گروه های غذایی مثل نان و غلات، سبزه و میوه، عضله و حبوبات به همنشین شیر و لبنیات تشکیل شده باشد.

رابطه کلسیم با تكثیر و كاهش قد

کلسیم یکی از مهم ترین مواد غذایی است که در سرمایه مستقیم روی رشد و استحکام استخوان ها دارد. روزانه حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم باید به بدن برسد تا فرآیند رشد و استحکام استخوان ها به دهش انجام شود. از منابع خوب فقره سبب قبض کلسیم می تمهید به شیر، ماست، پنیر و از سوی دیگر به سبزه هایی مثل کلم و غذا های دریایی اشاره کرد.

نقش تغذیه در سلامت کودکان

رابطه پروتئین با تكثیر و كاهش قد

مهم ترین عنصر حیث رشد ماهیچه ها در بدن، پروتیئن ها هستند. از رشد ناخن و مو گرفته تا بزرگ ترین عضله های بدن، همه و همه فقره سبب رشد و استحکام نیاز به انواع پروتیئن ها مثل پروتئین گوشت قرمز، پروتئین لبنیات و پروتیئن گیاهی دارند. از منابع خوب به خاطر دریافت انواع پروتئین می بسیج به ماهیچه قرمز و سفید (مرغ)، سفیده تخم مرغ، حبوبات مثل عدس و لوبیا، لبنیات مثل شیر و گیاه های خاص مثل کلم بروکلی اشاره کرد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *