به بانک پزشکی خوش آمدید!

چگونه تغذیه سالمی داشته باشیم

چگونه تغذیه سالمی داشته باشیم

تغذیه سالم به اختیار غذاهای جوراجور از گروه‌های غذایی نوع به نوع و همگون گفته می‌شود که در واقع بی منتها به یک یا چند نوع ماده غذایی نیست و با آفریدن تغییراتی در نوع ماده غذایی بتوان از آن فرمانبری کرد. طعام دادن سالم دارا برنامه‌ریزی برای مصرف نوع به نوع و همگون گروه‌های جوراجور غذایی است. خورانیدن سالم نیاز بدن به مواد مغذی را تأمین خواهد کرد و در واقع افزایش بر تأمین توان بدن، در حفظ عملکرد مغز، قلب و ماهیچه‌ها نیز نقش اضافی دارد. طعام دادن سالم خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و به همین دلیل، مصرف كثرت میوه و سبزی در دستور كار غذایی تمام گروه‌های سنی ضروری است. در ادامه در مطلب تغذیه در مورد چگونه تغذیه سالمی داشته باشیم بیشتر می گوییم.

چگونه تغذیه سالمی داشته باشیم

تغذیه سالم و تعظیم نقشه غذایی متعادل و لایق در کنترل و بهبود برخی از بیماری‌ها همچون دیابت و پرفشاری خون نیز کمک‌کننده است. به عنوان مثال، مصرف کمتر چربی‌های پری (روغن‌های جامد) خطر اضافه کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بازهم مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از پوکی استه دفع می‌کند.

مصرف بیش از پایه چربی عامل مهمی در بروز بیماری‌ها و چنگار است، از این رو بهتر است در طرح غذایی از روغن‌های گیاهی آمخته زیتون، کنجد و کلزا گنجانده شود.پیشگیری از بروز تكثر از موردها ابتلا به سرطان‌های مری، معده و روده که در برخی از بلوكها به دلیل كاربرد از غذاهای شور و دودی شایع است نیز، از طریق پیگیری اطعام سالم امکانپذیر است.

مصرف بیش از حد مقیاس نمک در نقشه غذایی برخی از كسان نیز از نوشته ها پیامدها عادت‌های غذایی نادرست است که باعث تكثیر و كاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون می‌شود. مصیبت فشار خون بالا قاعده ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، نارسایی کلیه و ساو غیر قابل رجعت چشمی می‌شود.

زیاده‌روی در مصرف از نمک

بنا به تذكیر دایره جهانی بهداشت، میزان گرفتن نمک از همه ماخذ غذایی باید حداکثر پنج گرم در روز باشد، در حالی که میانه مصرف آن در کشور ما در حدود ۱۰ گرم در روز است.مصرف نمک زیاد از ابتدای کودکی، عادت به پرمصرفی نمک را در نوادگان خلق می‌کند و موجب افزایش شك ابتلا به فشارخون در بزرگسالی می‌شود. هچنین ممنوعیت كاربرد کودکان از محصولات غذایی مثل سوسیس، کالباس، کنسروها، خیار شور، آجیل شور مثل چیپس و اقمشه پفک ناچاری است.

تعادل، تنوع و میانه‌روی؛ سه اصل اطعام سالمسه اصل تعادل، تنوع و میانه‌روی در سامان پروگرام غذایی سالم اجباری است.تعادل به معنی استعمال از حداقل اندازه واحدهای مورد نیاز از هر گروه غذایی است. تنوع به مصرف طیف وسیعی از غذاهای جوراجور رمز دارد و به گزاره بیان دیگر، هیچ غذایی به تنهایی تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز نیست و از هر گروه غذایی، كالا اقسام غذاهای نوع به نوع و همگون باید اختیار شود. حیص وبیص روی نیز اصلی است که با اعتبار آن در مصرف شیرینیجات، چربی‌ها و نمک‌ها می‌توانید از همه غذاهای اجابت خود بهره‌مند شوید.

چگونه تغذیه سالمی داشته باشیم

برای مرتبط بودن تغذیه  سالم و صحیح، باید همه‌روزه از همه گروه‌های غذایی (شامل نان و غلات، گوشت‌ها، لبنیات، میوه‌ها، سبزی‌ها و گروه قندها و چربی‌ها) به هم سنگی و بی تعادلی و مناسبت استفاده کرد.تحقیقات اخیر در حوزه خورانیدن اكثر از آن‌که به کمبودها و سوء تغذیه توجه داشته باشد، به ترکیب غذای سالم و جلوگیری از بیماری‌هایی که به علت خورانیدن ناگاه آفریدن می‌شوند، عود شده است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف رژیم‌های غذایی نابهنگام و غلط با ازدیاد ابتلا به سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های غیرواگیر ولی است. این بررسی ها علاوه براین نشان داده که اضافه تنوع مصرف موادغذایی سالم شامل كالا اقسام میوه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و لبنیات کم چرب، خطر مرگ و میر را در زنان کاهش می‌دهد.

مطالعاتی هم نشان داده است که خطر مرگ و میر در زنانی که به طور معمول در طول هفته ۱۶ تا ۱۷ ماده غذایی سالم مصرف کرده بودند، نسبت به زنانی که هشت ماده غذایی مصرف می‌کردند، تا ۴۲ درصد کمتر است. در واقع به ازای نقصان مصرف هر ماده غذایی سالم، خطر مرگ و میر تا پنج درصد کاهش می‌یابد. اضافه تنوع مصرف غذاهای سالم خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در زنان کاهش می‌دهد و در مقابل، افزودن تنوع مصرف موادغذایی مریض مانوس كالا اقسام گوشت قرمز، کربوهیدرات پاكی شده، شکر، موادغذایی حاوی چربی سیری سیر و ترانس ارتباطی با مرگ و میر دارد.

راهکارهای تغذیه سالم

بهترین نوع مصرف خوراكها به شکل آبپز یا بخارپز است چراکه غذاهای سرخ شده برای ایمنی انسان مضرند. همچنین مصرف هرروز پنج تا هفت واحد میوه و سبزی به شکل تازه و خام ضروری است.نان مصرفی باید از آرد سبوس دار تهیه شود و در میان نان‌های سنتی سنگک به دلیل مرتبط بودن سبوس بهترین نوع است.

چگونه تغذیه سالمی داشته باشیم

مصرف بنشن فراوانی از نیازهای تغذیه ای از جمله پروتئین، فیبرهای غذایی و غزارت از املاح مورد نیاز بدن ازآن میان آهن و روی را تأمین می‌کند. نیز گوشت مصرفی بهتر است از ماکیان و مرغ باشد و هفته‌ای دو بار ماهی مصرف شود.

بر مصرف روزمره دو تا سه واحد لبنیات (هر واحد شامل یک پارچ شیر یا ماست کم چرب و یا یک قوطی کبریت پنیر) برای گروه‌های سنی یكسان تاکید می‌شود. بهتر است شیر، ماست و پنیر کم چرب باشند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *